×
PředškolníVěk.cz

Kdy je ten nejlepší věk pro zahájení školní docházky?

Školní připravenost dětí

S tím, jak se přibližuje školní docházka vašeho dítěte, možná začínáte přemýšlet nad tím, zda už je na nástup do první třídy dostatečně připravené. Podle studie publikované Národním úřadem pro ekonomický výzkum v Dánsku existuje mnoho výhod spojených s odkladem.

„Je moje dítě na školu připravené? Nebylo by lepší ještě rok počkat?“ To jsou otázky, které si klade mnoho rodičů. Existuje mnoho různých názorů na to, co je správné. Pokud ještě váháte, možná vám v rozhodnutí pomůže studie, která před nějakou dobou proběhla v Dánsku.

Přínos odkladu školní docházky

Výsledky studie byly poměrně jasné. Když dítě začne školní docházku kolem sedmi let, je to pro něj rozhodně přínos a poskytuje mu různé výhody. Možná to vypadá jen jako krátký úsek, pár měsíců plus nebo mínus, ale někdy se za tak krátkou chvilku může udát mnoho změn. Existují silné důkazy, které naznačují, že odklad snížil nepozornost a hyperaktivitu u 73 % dětí, přičemž výhody se projevují až do věku 11 let, kdy byl výzkum ukončen.

Snížení míry nepozornosti a hyperaktivity je klíčovým ukazatelem zlepšení samoregulace, což je schopnost člověka řídit své chování v situacích, kdy se snaží dosáhnout svých cílů. Vyšší úroveň této schopnosti souvisí s výsledky studentů.

Děti, které začaly se školou později, byly schopny klidně sedět, být pozorné a dlouhodobě se soustředit, což nakonec vyústilo v lepší ohodnocení ve škole. Podle odborníků je to jeden z nejpřesvědčivějších důkazů, které ukazují výhody odkladu školní docházky.

První rok ve škole: co vás čeká a nemine?

Je moje dítě připraveno na školu?

Je jasné, že rodič musí při rozhodování o správném věku pro zahájení školní docházky vzít v úvahu mnoho faktorů a tato studie všechny neobsáhla. Od rodičů se také neočekává, že se budou rozhodovat úplně sami bez jakékoliv podpory a rady.

Samozřejmě absolvuje návštěvu v pedagogicko-psychologické poradně, kde dají své doporučení a vyjádření, pomůže učitel nebo učitelka z mateřské školky i lékař. Zejména rodiče, kteří mají dítě narozené v tzv. šedé oblasti, kdy jejich datum narození vychází poměrně neprakticky, váhají, kdy je mohou do školy poslat.

Má jít dítě do školy, když mu bude šest a půl? Nebo raději až v sedmi? Budou se nudit v tomto věku v předškolním zařízení nebo se budou naopak trápit, když je pošlete do školy příliš brzy? Jsou dostatečně emocionálně zralé? Udrží krok ve škole s ostatními?

Pamatujte na jedno – není potřeba spěchat. Děti budou chodit do školy dost let, takže udělejte všechno proto, aby to byly skvělé roky.

Jak může rodič poznat, že je dítě připravené začít se školou?

Je jasné, že od rodičů nelze očekávat, že učiní zcela nezávislé rozhodnutí o tom, zda je jejich dítě připraveno jít do školy. O tom jsme se zmiňovali již výše. Školní připravenost není o schopnosti číst nebo psát, o znalostech barev či počtů. Tyto dovednosti se děti naučí ve škole, takže pro zahájení školy nejsou prioritou. Dítě by mělo jít do školy až tehdy, kdy je už emocionálně a sociálně zralé. Když tyto vlastnosti ještě nemá, na školu připravené není.

Předškolák a specifické poruchy učení. Pomozte mu je překonat

Podle čeho posoudit školní připravenost?

Sociální a emocionální vyspělost jsou klíčovými oblastmi. Podívejte se na některé z otázek, které si můžete položit až budete hodnotit, zda je vaše dítě již na školu připravené nebo není.

  • Dokáže dítě učinit nezávislé rozhodnutí a v tomto směru pokračovat? Má vlastní nápady?
  • Umí se řídit dvěma nebo i třemi pokyny současně?
  • Zvládne snadno přejít na nové aktivity?
  • Odděluje od sebe dobře jednotlivé osoby, které ho obklopují?
  • Má zájem o jiné děti?
  • Skamarádí se snadno s jinými dětmi?
  • Rozpoznává a vyjadřuje své pocity a potřeby?
  • Umí se soustředit na úkoly?
  • Jak se vypořádává s frustrací?

Co když děti opakují svůj první rok?

Někdy dojde k situaci, kdy dítě do první třídy sice nastoupí, ale musí se opět vrátit do školky, protože ji nezvládá a odložit školní docházku o rok. Pro dítě je to ovšem velké trauma a takové změny mu nedělají dobře. Neposílejte je do školy s vědomím, že existuje velká šance, že bude muset tento rok opakovat. Jakmile se totiž ocitne ve škole, je mnohem těžší učinit rozhodnutí, že musí první třídu opakovat. První třída má být vzrušující, zábavná a naučná, ne stresující, kdy dítě výuku nestíhá a jen po celou dobu bojuje o to, aby se dokázalo vyrovnat ostatním spolužákům.

Kdy naučit dítě číst. Je vhodné, aby uměly číst, než půjdou do školy?

Jak mohou rodiče pomoci?

Existuje mnoho aktivit, které rodiče mohou se svými dětmi dělat. Ty mají pozitivní vliv na rozvoj a podporu školní připravenosti. Zahrnují:

  • čtení dětem,
  • učení říkanek a básniček,
  • hraní si s písmeny a čísly,
  • rodinné výlety,
  • vytváření pravidelných příležitostí pro hry s dalšími dětmi i setkávání se s jinými dospělými osobami.

Odklad není žádná ostuda a ani hrůza. Neznačí nic o inteligenci dítěte a neovlivňuje jeho budoucí studium. Naopak. Když cítíte, že je pro něj odklad tou lepší variantou, zvolte ji. Je to lepší, než aby se trápilo dítě i vy.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*