×
PředškolníVěk.cz

Nadváha a obezita u dětí. Zbytečný strašák nebo skutečný problém?

Nadváha a obezita u dětí

V poslední době slyšíme ze všech stran o tom, jak se počet dětí, které mají problémy s váhou, zvyšuje. Máme bít na poplach, nebo není situace až tak kritická? Jak s dětskou obezitou vlastně bojovat?

Situace u nás

Zatímco v USA je obézní každé čtvrté dítě, u nás až každé sedmé. Ačkoliv v České republice situace ještě není tak vážná jako ve Spojených státech, stále se zhoršuje. Bohužel jde o problém, který se týká už dětí v předškolním věku.

Řada lidí navíc věří tomu, že děti z obezity vyrostou, případně se vymlouvají na genetickou dispozici. Pokud si však člověk utvoří v dětství špatné stravovací návyky, z nadváhy se pak už málokdy nevymaní.

V časech nadbytku už pro nás jídlo není jen prostředkem k utišení hladu, ale vzbuzuje v nás také příjemné pocity. Řada lidí se k němu uchyluje jako k útěše nebo odměně za vytrpěná příkoří. Máme to tak sami a bohužel to učíme i naše děti – čokoláda za umístění v soutěži, dort k narozeninám nebo bonbón, když jsou hodné.

Proč jsou děti obézní?

Nadbytečné kilogramy vznikají, když příjem energie dlouhodobě převyšuje její výdej. Nárůst obezity v ČR souvisí se změnou životního stylu dětí. Dostávají energeticky bohatou stravu, v řadě případů však chudou na živiny, a méně se hýbou.

Genetická dispozice hraje svoji roli. Ovlivňuje například, jak rychle tělo spaluje živiny, jak vnímáme hlad nebo jaké je rozložení tuku v těle, ale za prudký nárůst dětské obezity nemůže.

Příliš mnoho nevhodného jídla

Nutno říci, že za nadváhu dětí nesou vinu v první řadě jejich rodiče. Ti rozhodují, zejména v prvních letech života svých synů a dcer, o tom, co se bude nakupovat a servírovat na talíř. Utváří potomkům jejich vztah k jídlu.

Pokud v rodině preferují sladká a tučná jídla, dítě si na ně zvykne a bude je vyžadovat. Tato jídla navíc vedou k narušení regulace chuti k jídlu, a tedy k přejídání. Velkou hrozbou jsou i sladké nápoje, kvůli kterým děti přijímají mnoho nadbytečné energie bez výživové hodnoty.

Nedostatek pohybu

Druhou stranou téže mince je fakt, že se děti méně hýbou. Důvodů je několik. Ulice už nejsou bezpečným místem pro přirozený pohyb, proto nechat potomky jen tak běhat před domem si dnes už troufne jen málokterý rodič. Raději je vozí také do školy.

Veškerý sport je organizovaný, třeba prostřednictvím kroužků. Jenže i tam musí rodiče děti doprovázet, a když jsou časově zaneprázdnění, vzniká problém. Pak je jednodušší nechat je v bezpečí domova, ať se zabaví díváním se na televizi, nebo hraním počítačových her.

U stravování a vztahu k pohybu je role rodičů opravdu důležitá, pro děti jsou vzorem, který napodobují. Když vidí rodiče jíst u televize sladkosti nebo slané pochutiny, přijmou to na normu, kterou je třeba následovat.

Lze to ale uchopit i opačně. Jděte dítěti dobrým příkladem. Pokud je pro vás sport přirozenou součástí života, bude i pro vaše dítě. Podporujte ho v pohybu už od malička.

Je nadváha pouze kosmetický problém?

Dětskou nadváhu a obezitu nelze vnímat pouze jako kosmetický problém. Bylo prokázáno, že je s nimi spojeno riziko vzniku dalších chorob, jako je například cukrovka II. typu, vysoký krevní tlak, nádory a řada onemocnění srdce a kloubů.

Navíc velmi ovlivňují také psychiku dítěte. Nejen, že si dítě samo uvědomuje, že je jiné, méně obratné a spolužákům nestačí, ale může se navíc setkávat s nepříjemnými poznámkami až šikanou ze strany ostatních. Cítí se pak méněcenné a kolektivu se spíše straní. Utíká se opět k počítačovým hrám a jídlu. Začarovaný kruh.

Týká se to i vašeho dítěte?

Jak zjistíte, že má vaše dítko o pár kilo více, než by bylo zdrávo? U dospělých je populární takzvaný BMI (body mass index) neboli index tělesné hmotnosti, který slouží k orientačnímu vyhodnocení hmotnosti v poměru k výšce. Vypočte se tak, že se váha v kg podělí výškou v metrech na druhou. Ideální váha se pohybuje v rozsahu BMI od 18,5 do 25. Nadváhu značí BMI mezi 25 a 30, čísla vyšší než 30 již hovoří pro obezitu, nad 40 pak pro morbidní obezitu.

U dětí se však poměr hmotnosti k výšce věkem mění, proto je nutné BMI vztáhnout ke zbytku dětské populace. K tomu slouží takzvané percentilové grafy. Ty vám prozradí, jak na tom vaše dítko je v porovnání s ostatními dětmi stejného věku a pohlaví. Vyzkoušet můžete třeba tento kalkulátor.

Ovšem pozor, je důležité vzít v úvahu také tělesnou konstituci a aktivitu dítěte. Svaly váží více než tuk, proto může sportující dítě vážit více než to, které leží doma na gauči.

Léčba obezity u dětí

Pokud u svého dítěte pozorujete, že se začíná zakulacovat více, než je zdrávo, zakročte. S pár kily navíc si snadno poradíte sami úpravou jídelníčku a zvýšením pohybové aktivity. Léčbu obezity, zvláště pak té morbidní, je ale potřeba svěřit do rukou odborníků.

Jaké platí zásady u boje s dětskou nadváhou? Měla by se do něj zapojit celá rodina. Před dítětem nemluvte o tom, že je tlusté a musí držet dietu. Musí jít o změnu stravovacích návyků. Dítě to samo nezvládne, musí se zapojit všichni členové rodiny. Jde o běh na dlouhou trať, kdy z jídelníčku odstraníte všechny přebytečné sladkosti, slané pochutiny a sladké nápoje.

Zdravá strava

Dítě by mělo jíst pravidelně 5-6 menších porcí denně, důležitá je snídaně, kterou řada dětí vynechává.

Jídlo by mělo obsahovat dostatek kvalitních bílkovin (maso, mléčné výrobky, luštěniny, vejce), složitých cukrů (obiloviny, brambory, rýže) i kvalitních tuků (více rostlinných než živočišných), hodně zeleniny a ovoce. Solte co nejméně. Na pití je nejlepší neperlivá voda, ředěné ovocné džusy a neslazený čaj.

Upřednostňujte doma připravené jídlo před fastfoody, snažte se alespoň večeřet s dětmi, je to důležité i pro budování jejich pocitu sounáležitosti v rámci rodiny.

Dostatek pohybu

Sportujte spolu s dětmi, pomozte jim najít lásku k pohybu. Jestliže je vaše dítě obézní a nikdy předtím sportu moc nedalo, začněte pozvolna. Ideální jsou procházky, plavání a jízda na kole. Vyjeďte si na rodinný výlet na kole, propadněte geocashingu nebo sbírejte houby. Pohyb by měl být zábava.

Miminko s faldíky je roztomilé, pokud se však kily navíc honosí i váš předškolák, neusněte na vavřínech a jednejte. Obezita je problém, který může dítě omezit nejen při sportu a v kolektivu kamarádů, ale může pro v dospělosti znamenat i souboj s řadou civilizačních chorob. S pár kily navíc se dá bojovat vcelku snadno. Změna ale musí nastat u celé rodiny, jezte zdravěji a více se hýbejte. Pokud už je dítě obézní, konzultujte redukci váhy s pediatrem.

Nadváha a obezita u dětí. Zbytečný strašák nebo skutečný problém?
5 (100%) 1 vote[s]


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*