×
PředškolníVěk.cz

11 tipů, jak naučit své děti lépe jíst

Jak naučit děti jíst

Také se každý den zabýváte vybíravými jedlíky a je jedno, zda jsou malí nebo velcí? Vlastně, která maminka by to neznala? Často je těžké přesvědčit děti, aby jedly to, co chcete vy. Jeden nechce jíst tohle a druhý zase tamto. Abyste už jednou provždy mohla přestat bojovat se svými dětmi, zkuste osvědčené tipy, které vám mohou pomoci dostat do svých dětí víc zeleniny a celkově lépe jíst. Jak na to?

Správná výživa dětí má vliv na jejich pozornost, prospívání i budoucí návyky. Proto je tak důležité, aby jedly správně.

Připravte si plán a dodržujte ho

Děti mají jíst pravidelně několikrát denně a k tomu dostatečně pít. Popud jídla pro ně poctivě plánujete, jídlo vašeho dítěte bude mnohem vyváženější a tím, že nebude dítě hladové, nebude ani tolik mrzuté. Když půjdete ven, nezapomeňte na malou svačinku. Nakrájejte do mističky zeleninu, vezměte s sebou jogurt, preclíky a především vodu.

Večeře

Nemusíte si připravovat jídelníček na celý týden. Klidně stačí i jen dva až tři dny. Dobrá večeře nemusí být úplně perfektní, ale měla by být vyvážená. Zkuste celozrnný chléb, rýži či těstoviny, ovoce, zeleninu a jako zdroj bílkovin libové maso, sýr či fazole. Skvěle jsou i jednoduché polévky. Můžete si je třeba zamrazit a pak vždy přihřát k večeři, přidat chléb, a nakonec misku nakrájených jablíček.

Tipy na rychlé a snadné snídaně, které si vaše děti zamilují

Nevařte každému zvlášť

Nedělejte ze sebe otroka a nevařte každému zvlášť. Dělat jednu večeři dětem, další manželovi a třetí sobě. Za chvíli budete úplně vyčerpaná. Připravte jedno jídlo, ale dejte do něj od každého něco, ať si u stolu všichni vyberou. Děti napodobují chování svých rodičů, takže nakonec začnou jíst většinu jídla, které jim předložíte.

Nekomentujte

Možná to je velice těžké, ale nekomentujte a nekritizujte, co nebo kolik vaše děti jedí. Buďte neutrální. Vy jste vše dobře zvládla a podáváte svým dětem vyvážená jídla. Za jejich konzumaci už jsou odpovědní oni. Pokud děti do jídla nutíte, začnou se bránit ještě o to víc.

Potraviny zavádějte jen pomalu

Děti většinou nechtějí příliš přijímat nové potraviny a raději jedí to, co už mají odzkoušené. Řekněte jim, že jejich chuťové pohárky si na novou chuť musí teprve zvykat, než se jim začne líbit. A jestli mají nějakou oblíbenou postavu z pohádek či sportovce, můžete využít třeba jeho. Když řeknete, že jeho oblíbený fotbalista také jí hrášek, aby byl zdravý a mohl dávat góly, uvidíte, jak mu zachutná.

Nechte děti vařit

Pokud se vaše děti zapojí do výběru nebo přípravy jídla, mnohem lépe pak jí, protože se na vaření podílely. Vezměte je do obchodu a společně nakupujte. Pokud už jsou dost velké, mohou krájet zeleninu a míchat salát, skládat jídlo na talíř apod.

Jak funguje obrácená psychologie? Můžete ji použít i u dětí?

Vybírejte potraviny

Pamatujte si, že vy – ne vaše děti – máte na starosti potraviny, které se dostanou k vám domů. Tím, že se obklopíte zdravějšími potravinami, nebudou mít děti jinou možnost než taková jídla jíst.

Výjimky povoleny

Dopřávat dětem zdravou stravu je jistě správný přístup a nechceme vám radit, abyste jim dávala záměrně nezdravosti. Ale občas je hřešení povoleno. Nebuďte příliš přísní na své prarodiče, když dětem občas něco dobrého koupí, co vy tak úplně neschvalujete. Kousek čokolády jednou za čas jim určitě neuškodí.

Udělejte z jídla zábavu

Čím je jídlo kreativnější a zábavnější, tím raději je děti jedí. Udělejte na lívance smajlíka, pojmenujte brokolici nějakým veselým a zajímavým jménem, vytvořte ze zeleniny a ovoce zvířátka, květiny apod. Taková jídla, kterým nechybí nápad, si děti zamilují.

Buďte svým dětem vzorem

Jak se má vaše dítě naučit správně a zdravě jíst, když u vás vidí pravý opak. Neustále držíte nějakou dietu, přes den takřka nejíte apod. Když v tom vaše ratolesti vyrůstají, budou si myslet, že je to naprosto normální. Myslete proto na to, co jim předáváte. Věřte svému tělu, když vám řekne, že máte hlad a kdy ne a vaše děti se naučí dělat totéž.

Upravte svůj postoj

Uvědomte si, že je důležité, co vaše děti jedí. Dát si v kině popcorn nebo jednou za čas zmrzlinový pohár, patří k příjemným potěšením, pokud to není příliš často. Pokud má vaše dítě rádo ovocnou šťávu, vymačkejte mu raději čerstvé ovoce. Když občasné nezdravosti vyrovnáte inteligentním výběrem potravin a fyzickou aktivitou, vašim dětem určitě neuškodí.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*