×
PředškolníVěk.cz

8 známek toho, že vaše dítě jí příliš soli

Mnoho soli u dětí

Konzumace potravin, které obsahují příliš velké množství soli v mladém věku, může mít dlouhodobé účinky na organismus. Koneckonců by si její příjem měli hlídat i dospělí. Podívejte se na 8 signálů, že má dítě v jídle soli až příliš.

Sůl je nad zlato. To je jasné. Ale když je jí příliš, už takové benefity nemá a podle lékařů jí konzumuje mnohem více, než bychom měli. I když schováte slánku někam hodně daleko, stále může dítě konzumovat soli spoustu, protože se nachází ve spoustě běžných jídel. Největšími viníky je pizza, uzeniny, rychlé občerstvení (hranolky, kuřecí křidélka, nugety apod., těstoviny s omáčkami, instantní polévky a další pochutiny, většinou průmyslově zpracované).

Samozřejmě není sůl špatná a má svůj význam pro mnoho fyziologických funkcí, od přenosu nervových impulzů, stahování a uvolňování svalových vláken a udržování přiměřené rovnováhy tekutin. Nadměrný příjem je spojen s hypertenzí, což je rizikové pro vznik srdečních chorob nebo cévní mozkové příhody.

Aby bylo možné určit optimální množství soli potřebné pro děti, je důležité pochopit a rozlišit rozdíl mezi prvkem sodíku (Na) a solí. Stolní sůl je chlorid sodný (NaCl) a obsahuje 40 % sodíku. Balené potraviny uvádí často obsah soli jako sodík v mg na porci. Skuteční obsah soli by byl 2,5krát vyšší než toto množství. Tedy pokud je obsah sodíku 100 mg, obsah soli by byl 250 mg. Množství sodíku v potravině ve skutečnosti znamená dvojnásobek množství soli.

Je samozřejmě především na rodičích, aby ohlídali své děti a jejich příjem soli. Takhle můžete poznat, že jí konzumují až příliš.

1. Přílišná žízeň

Protože sodík zadržuje vodu v těle, více sodíku znamená větší potřebu vody. Pokud se vám zdá, že má vaše dítě až neobvyklou žízeň a nemáte proto žádné vysvětlení (horké počasí, cvičení), zvažte, zda nejí více slaných jídel, než je zdrávo. Promyslete všechna jídla doma, ve škole, zpracované pochutiny, pití. Často se prodávají různé sportovní nápoje, které obsahují příliš sodíku.

2. Chuť na slaná jídla

Sůl dělá jídlu chuť, a tak není asi divu, že dítě s velkou pravděpodobností raději sáhne po pytlíku bramborových lupínků než po mrkvi. Pokud si všimnete, že vaše dítě ohrnuje nos nad jídlem, když není pořádně slané, zkuste při vaření využít chuť bylinek a různého koření. Třeba taková petrželka, trochu pepře, bazalka a další dodají jídlům úplně jinou chuť.

3. Vysoký krevní tlak

Vlivem přílišného podílu soli ve stravě má čím dál více dětí problémy s tlakem. Stejně jako u dospělých, ani u dětí nemusí být problémy hned odhalené. Přesto však s rostoucím krevním tlakem roste tloušťka arteriálních krevních cév, což do budoucna zvyšuje riziko vzniku problémů se srdcem a cévami.

4. Tmavá a velmi žlutá moč

Existuje více důvodů proto, že je moč dítěte tmavě žlutá a jedním z nich je i příliš vysoký příjem soli. Tmavě žlutá moč se silným zápachem je velmi běžná u lidí všech věkových skupin, když přijímají velké množství sodíku. Pokud máte podezření, nechte udělat u pediatra analýzu moči.

5. Zpracované potraviny

Většina polotovarů a zpracovaných potravin má v sobě příliš sodíku, takže je nejlepší se jim vyhnout. Ono nejsou příliš zdravé tak ani tak. Z jídelníčku je s klidným srdcem vyřaďte a raději zařaďte zdravější varianty vytvořené ze základních a běžně dostupných surovin, k tomu dostatek ovoce a zeleniny.

6. Nárůst váhy bez sladkostí nebo tuků

Rodiče často řeší cukry a tuky a berou je jako příčinu obezity. Ovšem podle studií může za přírůstek hmotnosti také větší konzumace soli. Obezita je pak dalším rizikovým faktorem vzniku vysokého krevního tlaku a onemocnění srdce. Proto by rodiče měli sledovat i to, kolik zbytečně slaných jídel dítě zkonzumuje, a to hlavně ve chvíli, kdy začne ze záhadných důvodů přibírat, aniž by se cpalo sladkostmi nebo tučnými věcmi.

7. Častý hlad

Stravování v restauracích s rychlým občerstvením je často pohodlné, šetří to čas a všem chutná. Bohužel naše těla už tak spokojená nejsou a ta dětská vůbec. Samozřejmě občasná návštěva asi neuškodí, ale pravidelně se v takovým místech stravovat vám určitě nikdo nedoporučí. Pokud jdete do restaurace, můžete třeba požádat, aby vám do jídla nepřidávali při vaření žádnou sůl, je-li to možné.

8. Příliš soli konzumují rodiče

Nemusíte se vzdávat úplně soli, to je jasné. Ale pokud milujete zpracovaná slaná jídla, ujíždíte na hranolkách z rychlého občerstvení a každý večer u televize vykřupete pytlík brambůrek, je dost těžké zabránit tomu, aby něco z toho nejedlo i vaše dítě. Musíte vždy začít sami u sebe, pokud chcete, aby to fungovalo také u dětí. Proto se naučte rozumně nakupovat, číst etikety, vybírat čerstvé potraviny s nízkým obsahem sodíku nebo bez soli. Bude vám všem doma lépe.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*