×
PředškolníVěk.cz

Jak zlepšit pozornost u dítěte? Toto musíte změnit!

Jak zvýšit pozornost u dětí

Bojujete doma se získáváním pozornosti u dětí a o její udržení? Někdy je to opravdu docela boj, ať už je na vině nějaká „porucha“ nebo něco jiného. Přečtěte si o tvůrčích a konstruktivních způsobech, jak zlepšit pozornost u dětí.

Určitě to znáte. Cokoliv dítěti řeknete, je to často jako byste mluvili do stromu. Věnuje vám pozornost jen tehdy, když něco chce. Jeho pozornost stále přitahují různorodé věci okolo jen ne to, co ho lákat má. Experti v oblasti vývoje dítěte uvádějí, že v průměru by dítě ve věku 4 až 5 let mělo být schopno se soustředit na úkol po dobu dvou pěti až dvaceti minut, případně více, v závislosti na úkolu. Toto pravidlo ovšem vždy závisí na situaci. Rozsah pozornosti může být různě rozdělen. Jinak to bude ráno, jinak uprostřed dne, před spaním apod.

Jak upoutat pozornost?

Kolik pozornosti věnuje dítě úkolu závisí také na tom, zda si ho užívá. Mnoho dětí bojuje, když má dělat něco, co nechce. Když mu poprvé představíte aktivitu, která je pro vás důležitější než pro vaše dítě, testujete svou kreativitu a flexibilitu jako rodiče a učitele. Zde bojuje řada rodičů, protože děti chodí do školy a musí dělat více opakujících se akademických úkolů, jako je psaní, počítání atd. Doma už se jim pak do učení a dalších aktivit vůbec nechce a raději by si hráli třeba s auty nebo s panenkami.  A proč vlastně ne. Bourání s auty může dítě hodně motivovat. Proč by si nemohlo chvíli hrát a až poté se učit. Můžete to také spojit přímo s učením. Namísto toho, aby váš syn psal do sešitu tužkou, můžete ho požádat, aby to napsal třeba křídou na chodník nebo namaloval na velký malířský stojan.  Vystřihněte písmena z časopisů nebo novin. To všechno pomáhá s jemnými motorickými dovednostmi a je to mnohem zajímavější. Různé deskové a paměťové hry mohou posílit pozornost a rodiče by si měli všímat malých a zajímavých detailů ve svém okolí. Zastavte a ukažte na barvy květin, které vidí, mluvte o tvaru kamení, které zvedají.

Aby rodiče dítěte získali jejich pozornost, musí jim tu svou také věnovat. Je snadné, aby rodiče zapadli do určité rutiny a nechali se snadno rozptýlit. Ale pokud je vaše pozornost rozptýlena, těžko můžete očekávat, že vaše dítě bude soustředěné. Nejlepší způsob, jak získat pozornost dítěte, je být mu fyzicky blízko. Nekřičte žádosti z kuchyně do obývacího pokoje, ale jděte do něj, postavte se před své dítě, dívejte se mu do očí, dotkněte se jeho ramena a řekněte mu: „Potřebuji, abys teď uděl to a to.“

Kolik kroužků je tak akorát? Poznáte, když je dítě přetížené?

Jak nenechat dítě, aby se rozptylovalo?

Rodiče by si měli být také vědomi toho, v jakém rozpoložení se dítě zrovna nachází, když má nějakému úkolu věnovat pozornost. Má hlad? Je unavené? Dejte mu najíst a napít předtím, než začnete s jakýmkoliv strukturovaným úkolem. Ujistěte se, že občerstvení je zdravé, spíše než jen nabité cukrem a tukem.

Důležitý je i dobrý spánek, takže se ujistěte, že má dítě dostatek odpočinku. Mnoho dětí potřebuje po návratu ze školy malou přestávku. Každý potřebuje určitý prostor, který mu napomáhá se znovu soustředit.

Dalším problémem mohou být i sourozenci, kteří se vzájemně rozptylují. Nechte je raději pracovat v oddělených místnostech. Pokud máte dětí víc, vytvořte režimové, ale oddělené rutiny. Zatímco jedno dítě cvičí na klavír v obývacím pokoji, další dítě pracuje na domácích úkolech v jídelně, další jí třeba v kuchyni svačinu a další čte v knihovně. Taková strategie není ideální pro každého, a ne všichni mají tolik dětí, rozhodně ale může být dobrou inspirací.

Při vypracovávání úkolu nezapomeňte být dítěti nápomocni. Je pozitivnější dávání krátkých připomínek než dlouhé vysvětlování, křik nebo dokonce obviňování. Nezapomeňte hlavně chválit úsilí svých dětí. Ne až výsledek.

Podle průzkumu dokáže také cvičení a různorodé sportovní aktivity zvýšit schopnost udržet pozornost u dětí. Centra pro kontrolu a prevenci nemocí odhalila v jednom svém průzkumu, že děti ze základních škol, které si během dne užívaly přestávky od výuky, se dokázaly mnohem lépe soustředit na školní práci. Další studie uvádějí, že rodiče, kteří považují cvičení za velmi důležité v rodinném životě, budou mít více fyzicky aktivních dětí. Rodiče by měli pomoci najít dětem takový sport, který budou mít rádi a vyčlenit si čas na pravidelné aktivity, jako je společná procházka nebo jízda na kole.

Malý tyran: jak řešit situaci, kdy dítě týrá své rodiče?

Porucha pozornosti aktivity

Dalším způsobem, jak povzbudit děti, aby byli aktivnější, je omezení času u televize, která dokáže rozbít pozornost malého dítěte. V roce 2011 byla publikovaná studie, která zjistila, že mnoho kreslených pohádek dokáže rychle zkrátit pozornost čtyřletých dětí. Nadměrná stimulace a expozice v televizi, počítačích nebo videohrách dokáže poškodit jejich pozornost. Americká pediatrická akademie doporučuje nejvýše jednu až dvě hodiny denně celkově (televize, video, počítače, telefony a videohry. Děti mladší dvou let by neměly být vystaveny žádnému času před obrazovkou.

Namísto zapnutí televizoru nebo předání smartphonu vašemu dítěti, se raději zaměřte na další aktivity, které pomohou zvýšit rozpětí jeho pozornosti. Děti mohou číst, pracovat na hádankách, pomáhat dělat večeři, stavět pevnosti z bloků a židlí, pomáhat s domácími pracemi. Jenom vypnutí televize a rozhovor s malých dítětem dokáže jeho pozornost mnohonásobně zvýšit.

Někdy však dítě může mít problémy, které se obtížně řeší jednoduchými strategiemi a rodiče mohou potřebovat pomoc od učitele, pediatra nebo psychologa. Některé předškolní děti mají konzistentní potíže s udržením pozornosti déle než pět minut a potřebují neustálé pokyny k činnostem, které by měly být běžně zvládnutelné. Skáčou z jedné činnosti do druhé. Například předškolák sedí s ostatními dětmi v kruhu ve školce. Nesleduje učitelku, protože vidí kuchařku, která právě připravuje občerstvení a svačinku. Místo toho, aby dítě zůstalo v kruhu, vstane, protože zrovna chce jíst tu svačinu.

Je však důležité, aby rodiče byli opatrní, pokud jde o to, že jejich dítě má poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD), syndrom obvykle diagnostikovaný v raném dětství, který je charakterizován impulsivitou, nadměrnou aktivitou, nepozorností nebo kombinací všech tří. ADHD nemusí být vždy hlavní příčinou: mohou existovat další ovlivňující faktory. Pokud má dítě tuto diagnózu, měli by rodiče pracovat s dalším odborníkem, aby společně s ním vypracovali plán, který pomůže ke zvýšení pozornosti dítěte.

Problémy duševního zdraví, jako je deprese, hněv a úzkost, mohou dětem ztěžovat soustředění a malé děti potřebují pomoc při učení, jak se s těmito pocity vyrovnávat. Rodiče by měli mluvit se svými dětmi o tom, jak se cítí a pomáhat jim dát své pocity do slov. Rodič může například říct: „Možná se bojíš, že otec odjede na služební cestu.“ Jakmile začne konverzace, dalším krokem je pomoci dětem udělat něco, co by jim pomohlo cítit se lépe, jako je nakreslení obrázku, který by pak mohl předat jako dárek po návratu táty.

A jaké z toho plyne nejdůležitější ponaučení? Věnujte dětem čas, opravdový čas. Bez televize, mobilů nebo utírání prachu ze skříněk. Naslouchejte jejich přáním a potřebám a uvidíte, jaké zázraky se s nimi stanou.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*