Menu
PředškolníVěk.cz
Co má umět předškolák

Nechápe vaše dítě čas? Způsoby, které mu pomohou se v něm zorientovat

Martina Mádlová

Martina Mádlová

15. 4. 2019

Co je to vlastně čas? A hlavně. Jak ho správně vysvětlit. Často i my dospělí máme problém se správnou definicí času, tak jak ho pak má chápat malé dítě? Možná se mu stále pletou pojmy jako včera nebo zítra a vy už jste nad ním s vysvětlováním zlomili hůl. Samozřejmě, nejpozději ve škole se to naučí. Ale proč mu trochu nepomoct. Neházejte flintu do žita a zkuste některý z našich jednoduchých triků. Uvidíte, že si hravě poradíte.

Až za vámi vaše dítě přijde zase s otázkou: „Mami, je už zítra?“ Nesnažte se ho učit s papírovými hodinami v ruce, jak se vlastně věci mají. Čtyř až pětileté dítě tohle neumí jednoduše pochopit. Představuje si jen to, na co si může sáhnout. Pro malé děti existuje především tady a teď. Hlavní je pro ně přítomnost a co bude zítra nebo za týden, je pro ně příliš abstraktní pojem. Mnohem lépe se mu chápou věty ve stylu: „Ještě dvakrát se vyspíš a pojedeme k babičce.“

Základem jakéhokoliv vysvětlování ohledně času je denní režim. Když ho dítě nemá, cítí se ztraceně. Pravidelný řád děti uklidňuje a zároveň pomáhá vnímat čas. Jsou samostatnější, učí se lépe plánovat i hospodařit s časem. Dokáží lépe vnímat návaznost částí dne, ročních období i dnů v týdnu.

Děti se učí už od plenek

Vnímat čas se neučíme až ve třech, čtyřech nebo pěti letech. Začíná to už v kojeneckém věku. Miminka si velice rychle umí osvojit časové posloupnosti i příčinu a následek. Ví, že když maminka napouští vaničku, chystá se koupání. Pak se nají, poslechne pohádku a půjde spát. A tak to jde každý den. Když pak někam vyrazíte, třeba na dovolenou a váš režim je jiný, než máte doma, může z toho být dítě rozrušené a uplakané. Pravidelné rituály dodávají dětem pocit jistoty a bezpečí. Takto malé děti to prožívají obzvlášť.

Kolem druhého roku začíná dítě chápat slova „za chvíli“. Kolem třech let už pro ně začíná být na pořadu dne i časová osa. Ví, že teď se bude jíst, pak si bude hrát, půjde ven, bude večer a spinkání. Postupně vnímají i četnost (čistím si zuby ráno a večer). V tomto období děti také začínají používat slova včera a zítra, ale význam ještě nechápou. Spíš jen opakují, co slyší od vás rodičů.

V předškolním věku už většina dětí termíny spojené s časem chápe a minulost s budoucností si neplete. Vyznají se ve dnech v týdnu, ví, který den mají kroužek apod.

Kdy naučit dítě číst. Je vhodné, aby uměly číst, než půjdou do školy?

Pomozte si kalendářem

Ideální způsob, jak dítěti vysvětlit čas, je kalendář se symboly, které dítě dobře zná a dokáže si je představit. Návodem vám třeba může být adventní kalendář, Každý den dítě nedočkavě vstává, aby mohlo rozbalit další překvapení. Až rozbalí poslední, přijde Ježíšek. A takto to může vypadat po celý rok (samozřejmě není nutné krmit děti celý rok čokoládou).

Vytvořit zajímavý kalendář můžete s dítětem i vy. Můžete využít různé značky, magnety, obrázky. Jinak označte každý probíhající den a vždy dítěti opakujte, o jaký den jde. „Dnes je sobota a víkend, Budeme odpočívat a pojedeme na výlet.  Váš kalendář klidně může být i sestavený z obrázků činností, které ten den dítě prožilo.

Opakujte si před spaním

Večer před spaním si povídejte o společných prožitcích za uplynulý den a nechte dítě vyprávět o tom, co bude dělat zítra. Dítě klidně seznamte i s pojmy jako „teď“ a „potom“. Lépe se pak zorientuje v tom, co je minulost, přítomnost nebo budoucnost.

Jak naučit dítě hospodařit s penězi? Začněte už od školky

Hrajte si s časem

Hraním se děti učí nejlépe, tak proč do nich nezahrnout i vnímání času? Existuje mnoho různorodých jednoduchých her. Ráno vstáváme, v poledne obědváme a večer jdeme spát. Stejně tak můžete pojmout i roční období. V zimě padá sníh, hurá, budeme sáňkovat a přijde Ježíšek. Na jaře všechno kvete, stromy se zelenají, barvíme vajíčka, pečeme beránka a pleteme pomlázku. V létě máme prázdniny, chodíme se koupat, jedeme na dovolenou. Na podzim padá listí, pouštíme draka na kopci apod.

Dobře děti čas vnímají skrze pohádky. Pro malé děti je v tomto ohledu ideální pohádka O kůzlátkách, O veliké řepě apod. Jsou v nich obsaženy jednoduché a opakující se situace, ve kterých se velmi dobře zorientuje. Nejdříve dítě poslouchá, pak se už pomalu přidává, jak začíná pohádku znát.

Dítě a hodiny

V předškolním věku už můžete začít učit dítě hodiny. Vysvětlete jim, jaký je rozdíl mezi velkou a malou ručičkou a ukazujte celé hodiny. V sedm hodin vstáváme, v osm jdeme do školky, ve dvě hodiny odcházíme ze školky apod. Ke každé hodině se dají i nakreslit obrázky s denními činnostmi. Spoustu inspirace nebo i obrázků ke stažení najdete na Pinterestu nebo v knížce o Montessori. Až do sebe dítko všechny informace nasákne, postupte dál. Ukazujte mu i čtvrt, půl, tři čtvrtě. Vysvětlete mu, jaký je rozdíl mezi hodinou a minutou. Až pochopí ručičkové hodiny, přejděte k digitálním.

Kouzelná slůvka „děkuji“ a „prosím“. Jak je naučit říkat děti?

Učte se i měsíce

Dítě v předškolním věku už většinou umí alespoň trochu počítat. Pokud si také uvědomuje, kdy je dnes i zítra, zkuste mu vysvětlit, že týden má sedm dní i jaké jsou měsíce v roce. Jako pomůcku můžete zase použít Vánoce, ale i další události (narozeniny, prázdniny, výlet k babičce a dědovi) a společně odpočítávejte dny nebo si vyrobte střihací metr. Vyberte takový způsob, který zabaví dítě i vás. Chystáte se třeba na dovolenou do kempu? Nakreslete na papír velký plot s bránou a stromy a každý den vlepte na určená místa jedno autíčko. Až bude kemp naplněný, je to jasné, jede se na dovolenou.

Učení by nemělo být mučení a u takto malých dětí to platí dvojnásob. Vaše dítě se všechno nenaučí během jednoho dne a rozhodně ne proto, že jste se právě teď rozhodli. Učte ho jen v případě, že o danou věc opravdu projevuje zájem a mějte přitom dostatek trpělivosti i času.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Nechápe vaše dítě čas? Způsoby, které mu pomohou se v něm zorientovat