×
PředškolníVěk.cz

Tipy a triky, jak číst svému dítěti

Jak číst dětem

Čtení podporuje inteligenci u dětí, jejich slovní zásobu i fantazii. Pokud toužíte po tom, aby se z nich stali knihomolové, musíte lásku ke knihám podporovat. Začněte jim číst brzy, rozhodně už v předškolním věku.

Milující prostředí vytvořené čtením vašim malým dětem jim pomůže spojit si tyto příjemné chvíle s vaší přítomností. Brzy se naučí, že čtení je velmi pozitivní a příjemná činnost. Zjistěte, jak jim číst, aby ze svých čtecích chvil s vámi získaly co největší užitek.

Jak se na čtení připravit?

Důležité je, cítit se příjemně. Proto si připravte pohodlné posezení třeba v posteli nebo na gauči, v křesle. Prostě tam, kde se cítíte dobře. Všichni musí dobře vidět na obrázky. Dopřejte dětem pár minut času na uklidnění, pak vytvořte tu správnou náladu a nalaďte je na očekávání. Využijte různé výrazy obličeje, změňte tón hlasu. Upravte při čtení tempo, aby odpovídalo příběhu. V napínavých částech zpomalte, vytáhněte a zdůrazněte potřebná slova, abyste své posluchače dostatečně napnuli.

Důležitý je i váš pocit ze čtení. Musí být cítit nadšení a radost z toho, že společně trávíte čas. Pokud je nějaká kniha, kterou opravdu rádi nemáte, nečtěte ji. Děti by to poznaly. Čtete s nimi, nejen jim.

Před začátkem čtení

  • Představte autora, upozorněte na to, jak se vám minule líbila jiná jeho nebo její kniha. Zeptejte se dětí, co se jim na předchozím příběhu líbilo. Pak můžete říct: „Tady mám další knihu. Pojďme si ji přečíst a uvidíme, zda se nám bude líbit stejně, jako ta předtím.“ Ukažte obálku knihy a zeptejte se dětí, co si o ní myslí a jaký děj podle názvu se v knize asi bude odehrávat.
  • Diskutujte o tématu a o tom, co o něm vědí.
  • Mluvte o jednotlivých postavách i místě, kde se děj odehrává. Se staršími dětmi už můžete probírat i žánr (fikce, literatura faktu, pohádka, schience fiction, bajka apod.).
  • Při čtení mějte stanovena některá pravidla, například: „Teď začnu číst a když to udělám, pozorně poslouchejte a nepřerušujte mě, jinak nezjistíte, jaký problém měl hlavní hrdina a jak jej vyřešil.“

Když začnete číst

  • Během čtení pokládejte otázky a chtějte odpovědi. Děti tak lépe porozumí významům neznámých slov, když o nich společně mluvíte.
  • Ptejte se na jejich názory na budoucnost: „Co myslíte, že se stane dál?“
  • Nechte je porozumět obtížným konceptům: „Co se ptáci a netopýři naučili jeden od druhého? Jak se lidé mohou učit jeden od druhého?“
  • Děti také často pokládají otázky, nebuďte kvůli tomu naštvaní nebo netrpělivý a odpovídejte na ně.
  • Diskutujte o obrázcích a o tom, jak zapadají do příběhu.
  • Pravidelně se zastavujte a nechte děti, aby svými slovy převyprávěly dosud čtený příběh.

„Neexistuje žádný časový limit pro čtení knihy, ale existuje časový limit pro zvídavost dítěte“ (Trelease, 1993).

Po čtení

  • Jakmile dočtete, není nutně hned zaklapnout knihu a jít. Dopřejte dětem nějaký čas na přemýšlení o příběhu, který jste právě četli. Ať vám popíšou svou oblíbenou část a řeknou, proč si vybraly právě tu.
  • Mluvte spolu o hlavním problému příběhu, o hlavní postavě, jak bylo vše vyřešeno atd.
  • Povzbuzujte děti k tomu, aby přemýšlely, proč se některé události staly, proč se lidé chovali určitým způsobem a zda by ony dělaly to stejné nebo jinak a proč.

Jak číst předškolákovi?

  • Dítě v předškolním věku už má jistě své oblíbené knihy. Nechte ho vybrat, kterou chce s vámi číst.
  • Najděte pro vás pohodlné a klidné místo, kde můžete společně číst.
  • Nejde jen o to, co čtete, ale také o to, jak čtete.
  • Pokud jsou v kniha některá slova příliš složitá pro dítě, nahraďte je jinými, svými, které dokáže pochopit.
  • Dejte svému dítěti čas, aby z každé stránky knihy vytěžilo maximum. Ať se dívá na obrázky, ukazuje na objekty, opakuje slova a vypráví příběh.
  • Zapojte potomka do příběhu. Pokládejte otázky: „Kdo to udělala?“, „Co to dělá?“, „Proč to říká?“, „Proč si myslíš, že se to stalo?“.
  • Když se čtením skončíte, udělejte si čas a ptejte se dítěte, co se mu na příběhu líbilo nebo nelíbilo.
  • Vybírejte příběhy se spoustou opakování a stejná slova se objevují znovu a znovu.
  • Travte čas mluvením o ilustracích v knize. Čtení obrázků pomáhá dětem k pozdějšímu čtení textu.
  • Pokud máte více dětí s věkovým rozestupem přes dva roky, je lepší číst každému zvlášť jeho příběh.
  • Nezapomeňte chodit pravidelně do knihovny nebo knihkupectví. Ať si tam vybere knihu, kterou má rád a líbí se mu. Chcete ho přece naučit, že čtení je zábava.
  • Chcete-li současně povzbudit dítě i ke čtení, čtěte společně nahlas některá slova a ukazujte na ně. Pokud udělá chybu, nijak ho nekárejte. Jen řekněte, jak je to správně a pokračujte dál.

Čtení by mělo být součástí každého dětství a přináší s sebou mnoho výhod a pozitivních vlivů na vztah rodičů s dětmi, ale i na dětský vývoj.

Jak to máte vy? Čtete pravidelně svým dětem?



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*