×
PředškolníVěk.cz

6 způsobů, jak zajistit dostatečný pitný režim u dětí

Pitný režim u dětí

Máte pocit, že v letních dnech musíte své dítě ke každé skleničce vody násilím? Vyzkoušejte naše, trochu záludné, ale osvědčené způsoby, jak do nich dostat více tekutin zábavnou formou.

Během léta, více než kdy jindy, je důležité, aby vaše děti pily dostatek vody. Schválně píšeme vodu, protože sladké nápoje vhodné nejsou.  Mezi záplavou nanuků, džusíků a dobrůtek si nemůžete být úplně jisti, zda vaše děti dostávají každý den do svého těla dostatek skutečné vody.

Znamení, že mohou být dehydratované, rozpoznáte i vy. Najednou mají málo energie, jsou podrážděné, motá se jim hlava apod. V tomto okamžiku jim dejte rychle napít, abyste zjistili, zda se to zlepší.

Než abyste řešili následky dehydratace, raději se jí úplně vyhněte. Děti se velice snadno rozptýlí a zaberou do hry, když běhají venku během krásného slunečného dne. Ti mladší pěti let umí jen těžko rozpoznat nebo vám sdělit, že mají už žízeň.

Připomínejte dětem, aby pily několikrát za hodinu, zejména v tropických dnech je to nesmírně důležité. Tekutiny děti mají přijímat podle své váhy, úrovně aktivity i teploty okolí. Hlídejte moč dítěte, popraskané rty, menší energii a velkou únavu, která může signalizovat, že už se dávno mělo napít. Vzhledem k tomu, že děti se potí stejně jako dospělí, může se u nich projevit vyčerpání z horka velmi jednoduše.

Podívejte se teď na několik rad, jak zajistit, aby vaše dítě zůstalo hydratované tak, jak má být a nebyl problém do něj vodu dostat.

1. Udělejte z obyčejné vody neobyčejnou

Čerstvé ovoce přidané do vody jí trochu zabarví a hned udělá z obyčejné vody lákavé pití. Nakrájejte melou nebo jiné ovoce na kostky a dejte do mrazáku. Zmrazené ovoce více hydratuje, ochlazuje a zároveň neztrácí své živiny. Do vody přinese ovocnou příchuť a trochu ji přirozeně osladí. Děti také velmi rády cucají kostky ledového ovoce. Zkusit můžete i pyré z ovoce s ledem.

2. Zvyšte příjem vody

Vymyslete jakoukoliv činnost při pití, aby si ani nevšimly, že vlastně dodržují pitný režim. Děti milují hry, takže můžete soutěžit třeba o nálepky nebo odměny za každou vypitou sklenici. Nebo vytvořte speciální tabulku pitného režimu a za každou sklenici může dítě dostat hvězdičku, srdíčko nebo třeba smajlíka.

11 tipů, jak naučit své děti lépe jíst

3. A co mléko?

O mléko se v poslední době vedou velké spory. Někteří odborníci i lidé se přiklánějí k tomu, že nám příliš neprospívá a jiní jsou zase o jeho zdravotních účincích přesvědčeni. Podle některých výzkumů má být jeho pití lepší dokonce než voda. Kanadští experti na McMaster University ukazují na to, že mléko má nahradit sodík, který mizí spolu s potem a tím pomáhá tělu lépe udržet v sobě tekutinu. Poskytuje proteiny, které jsou nezbytné pro růst svalů a kostí. Určitě je ovšem vhodnější než sladké džusy nebo sportovní nápoje.

4. Nezapomínejte na zeleninu

Když balíte dítěti oběd či svačinu pro letní tábor, výlet apod., nezapomeňte na dostatek zeleniny. Někdy je ovšem těžké je přesvědčit, aby během dne konzumovaly papriku a rajče, když jablíčko je mnohem lepší. Méně sladkou zeleninu často dovezou takřka netknutou domů. Můžete to ale vymyslet jinak. Schovejte kousky zeleniny do oblíbeného smoothie nebo zkuste nakrájet kousky mrkve, papriky či okurky do zábavných a milých tvarů.

10 tipů na zdravé svačinky pro děti (nejen) na cesty

5. Udělejte si domácí zmrzlinu

Zmrazené pochoutky tvořené doma nejsou jen pro děti, a protože vyžadují minimální přípravu, jedná se o perfektní letní zákusek (rozhodně se jedná o mnohem zdravější produkt než kupované sladké cereálie apod.). Domácí zmrzlina osvěžuje a můžete ji tvořit v nekonečně variacích. Umíchejte čerstvé ovoce s kokosovou vodou a dejte do ledových tvořítek na nanuky nebo do jiných vhodných nádobiček. Skvělá je i směs zmrzlého manga, pomerančové šťávy, medu, vanilky a kokosové vody. Stačí ale jen rozmixovat jahody, přidat smetanu a šoupnout do mrazáku. Někomu stačí i jen rozmixovaný zmrzlý banán.

6. Jděte příkladem

Nejlepší způsob, jak dostat do dětí více vody je ten, že jim půjdete příkladem. Když uvidí, že i vy máte v ruce pravidelně sklenici vody a pijete, přijde mu to naprosto normální a začne vaše chování napodobovat. Když povzbuzujete své děti, aby pily více vody nebo aby dbaly na svůj pitný režim, nejspíš i vás čeká během dne více sklenic, než běžně vypijete. Můžete z toho udělat i hru. Vezměte si sklenice, ťukněte si a řekněte „Na zdraví“, pak teprve se všichni napijí. Vaše děti se na tento rituál začnou brzy těšit, a ještě za vámi budou běhat, aby se s vámi mohly napít.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*